ΝΙΚΕ: O Αμερικανικός κολοσσός, που «μπαίνει» στο μπάσκετ του Ηρακλή

Η αποκάλυψη της BLUEARENA για την επικείμενη ανακοίνωση συμφωνίας της διοίκησης του «κυανόλευκου» μπάσκετ με τη ΝΙΚΕ ήταν λογικό να τεθεί στην πρώτη γραμμή της …

Ηρακλής

Η αποκάλυψη της BLUEARENA για την επικείμενη ανακοίνωση συμφωνίας της διοίκησης του «κυανόλευκου» μπάσκετ με τη ΝΙΚΕ ήταν λογικό να τεθεί στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας και να συζητηθεί πολύ. Άλλωστε, αλλάζει δεδομένα, όπως και να το δούμε το εγχείρημα. Όμως, για να έχουμε μια πιο καλή και συγκεκριμένη εικόνα σχετικά με το «περί τίνος πρόκειται», όσον αφορά στον Αμερικανικό κολοσσό, που έρχεται στην πραγματικότητα του Ηρακλή, ας αραδιάσουμε μερικά στοιχεία, για να έχουμε πιο συγκροτημένη αντίληψη σχετικά με το τι διαπραγματευόμαστε όταν μιλούμε για “NIKE”. Έχουμε και λέμε, λοιπόν…

Η… Νίκη (ΝΙΚΕ) της Σαμοθράκης

Όλα άρχισαν πριν από 45 χρόνια, από το επιχειρηματικό δαιμόνιο ενός Αμερικανού αθλητή στίβου (δρομέα), του Φίλιπ Νάιτ, ο οποίος, λέγε – λέγε, έπεισε το προπονητή στίβου του Πανεπιστημίου του Όρεγκον, Μπιλ Μπάουερμαν, να συνεταιριστούν, δημιουργώντας μια εταιρία αθλητικών ειδών, κάνοντας «σεφτέ» με την εισαγωγή αθλητικών υποδημάτων. (Στις μέρες μας, έμελλε, η ΝΙΚΕ να γίνει η κορυφαία εταιρία και στον τομέα των αθλητικών παπουτσιών με τις πρωτοποριακές τεχνολογίες, που εισαγάγει στο συγκεκριμένο τομέα).

Το όνομα της εταιρίας είναι εμπνευσμένο από το επιβλητικό αρχαιοελληνικό άγαλμα «Νίκη της Σαμοθράκης», που ο Γάλλος Πρόξενος, Σαμπουαζό, μετέφερε στη Γαλλία και κοσμεί το Μουσείο του Λούβρου. Οι Αγγλοσάξωνες – είναι γνωστό στους αγγλομαθείς – μεταφέρουν το Ελληνικό γράμμα «η» με το αγγλικό «e» και, ως εκ τούτου, προέκυψε το “NIKE” από το – Ελληνικότατο – «Νίκη». Άλλωστε, στα κεντρικά γραφεία της αμερικανικής πολυεθνικής στο Όρεγκον, δεσπόζει αντίγραφο του πασίγνωστου αγάλματος της αρχαιότητάς μας.

Επίσης, το ιδιαίτερο σήμα της εταιρίας, συμβολίζει ένα φτερό, παραπέμποντας στο φτερωτό άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης. Αργότερα, άρχισε να έρχεται η καταξίωση, μιας και η ΝΙΚΕ δημιούργησε (1973) τα πρώτα δικά της παπούτσια, με μια πρωτοποριακή για την εποχή αερόσολα. Το 1976 είναι άλλη μια χρονιά σταθμός για την εταιρία, που είχε, πλέον, καταξιωθεί στη συνείδηση του αθλητικού κόσμου, καθώς συνάπτει την πρώτη αποκλειστική συμφωνία της με επαγγελματία αθλητή. Ο λόγος για τον – εριστικότατο στα courts, αλλά σπουδαίο και παγκοσμίου κλάσης τενίστα – Τζον Μακ Ενρο.

Ο Τζόρνταν, οι… Ρονάλντο και η παρέα των εκλεκτών

Άλλη μια χρονολογία ορόσημο για την μεγάλη ΝΙΚΕ, είναι το 1984. Τότε, «απέκτησε» το κορυφαίο αστέρι (κατά πολλούς, κορυφαίο όλων των εποχών) στο παγκόσμιο μπάσκετ, Μάικλ Τζόρνταν. Μάλιστα, για χάρη του, κατασκεύασε ειδικά παπούτσια μπάσκετ στα χρώματα των Σικάγο Μπουλς (ερυθρόλευκο), με τη ΝΙΚΕ να πληρώνει πρόστιμο 3.000 δολαρίων ανά εβδομάδα, επειδή αρνούνταν να συμμορφωθεί στις διατάξεις της Λίγκας του ΝΒΑ, η οποία εγγράφως και κανονιστικά απαγόρευε το να φορά αθλητής της άλλο χρώμα αγωνιστικού παπουτσιού, εκτός από το λευκό…

Από εκεί και πέρα, η μακρά πορεία της εταιρίας, η οποία την έφερε στην κορυφή, έχει να αναδείξει – εξίσου κορυφαίες – αποκλειστικές συνεργασίες της με τεράστια ονόματα του επαγγελματικού αθλητισμού, επηρεάζοντας και την εξέλιξη της καριέρας τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση του Βραζιλιάνου Ρονάλντο, όταν την εποχή, που μεσουρανούσε στο παγκόσμιο στερέωμα, η ΝΙΚΕ μεσολάβησε καταλυτικά (ουσιαστικά απαίτησε) στο να μεταγραφεί ο Λατίνος σούπερ σταρ από την Μπάρτσα (… «μισητή», τότε, καθώς την έντυνε η Robe Di Kappa και μετέπειτα Kappa) στην Ίντερ, που την «είχε» η ΝΙΚΕ…

Στην «παρέα των εκλεκτών» ανήκει και ο έτερος μεγάλος Ρονάλντο, ο Κριστιάνο, που αποτελεί επικοινωνιακό σύμβολο της ΝΙΚΕ για τη σύγχρονη εποχή.  Σε αυτήν την παρέα μετέχουν μεγάλα ονόματα, όπως ο Ιμπραήμοβιτς, ο Φίγκο, ο Ανρί, ο Ρομπέρτο Κάρλος, ο Ροναλντίνιο, ο Τέβες, ο Γιάγια Τουρέ και αναρίθμητοι άλλοι, όχι μόνο στον ποδοσφαιρικό χώρο, αλλά και στο μπάσκετ και στον «λοιπό αθλητισμό», όπως στο τένις, π.χ., με την κορυφαία περίπτωση του Φέντερερ.

Δεσπόζει στους «γίγαντες» του ποδοσφαίρου 

Όσο για το ομαδικό επίπεδο, δεν χρειάζονται πολλά λόγια και αναλύσεις: ΝΙΚΕ φορούν οι «κόκκινοι διάβολοι» του Μάντσεστερ, με την “Man U” να έχει συνδέσει με τον αμερικανικό κολοσσό τα χρόνια της κυριαρχίας της στο μεγάλο νησί και στην γηραιά ήπειρο. Η Μπάρτσα, επίσης φορά ΝΙΚΕ και αποτελεί άλλο ένα επικοινωνιακό προπύργιο της top εταιρίας αθλητικών ειδών. Ίντερ και Γιουβέντους ντύνονται από τη ΝΙΚΕ, με το μπάσιμο στο Καμπιονάτο να είναι δυναμικό και αποτελεσματικό. Από εκεί και πέρα, Άρσεναλ, Βέρντερ, Σαχτάρ και και και… τόσες ομάδες σε όλο τον πλανήτη.

Όχι μόνο σε διασυλλογικό, αλλά και σε εθνικό επίπεδο, καθώς η συνεργασία… «μακράς πνοής» με τη «Σελεσάο» είναι σημείο αναφοράς. Εξάλλου, στην μάχη των εταιριών αθλητικής ένδυσης όλοι έχουν να λένε για το γεγονός ότι στον πρόσφατο τελικό του Κυπέλλου Συνομοσπονδιών συγκρούστηκαν Βραζιλία και Η.Π.Α., αμφότερες με την φανέλα τους να έχει το σύμβολο του φτερού της Νίκης της Σαμοθράκης στο δεξιό μέρος, στο ύψος του στήθους…

Με λίγα λόγια, πρόκειται για παγκόσμια κυριαρχία της ΝΙΚΕ, η οποία στις μέρες μας – και στατιστικά – αποδεικνύεται η πρώτη στο αντικείμενό της. Αυτή είναι μια – συνοπτική – «περιήγηση» στα δεδομένα του κολοσσού, που μπαίνει στην «κυανόλευκη» μπασκετική πραγματικότητα…
 

Σχετικά Άρθρα

Οι ειδήμονες της διαιτησίας “πετσοκόβουν” την τριάδα του Ιβανωφείου!

Μπάσκετ

Back to Top