ΝΑ ΞΑΝΑΔΩ… «Το κουρδιστό πορτοκάλι» (1971)

A CLOCKWORK ORANGE ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στάνλεï Κιούμπρικ ΣΕΝΑΡΙΟ: Άντονι Μπέρτζες (μυθιστόρημα), Στάνλεï Κιούμπρικ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Μάλκολμ Μακντάουελ, Πάτρικ Μαγκί, Μάικλ Μπέιτς, Γουόρεν Κλάρκ, Τζων Κλάιβ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137 λεπτά Το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» είναι …

Επικαιρότητα

A CLOCKWORK ORANGE

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στάνλεï Κιούμπρικ

ΣΕΝΑΡΙΟ: Άντονι Μπέρτζες (μυθιστόρημα), Στάνλεï Κιούμπρικ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Μάλκολμ Μακντάουελ, Πάτρικ Μαγκί, Μάικλ Μπέιτς, Γουόρεν Κλάρκ, Τζων Κλάιβ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137 λεπτά

Το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» είναι μία από τις ελάχιστες ταινίες που αναδείχθηκε σε θρύλο του παγκόσμιου κινηματογραφικού στερεώματος, παραμένοντας μέχρι και σήμερα επίκαιρη. Σκηνοθετημένη από τον ιδιοφυή Στάνλεï Κιούμπρικ και βασισμένη στο μυθιστόρημα του Άντονι Μπέρτζες, η ταινία θέτει με προκλητικό τρόπο αρκετά ερωτήματα για τη βία και τις μεθόδους καταστολής της. Ο πρωταγωνιστής Μάλκολμ Μακντάουελ ενσαρκώνοντας τη διαταραγμένη προσωπικότητα του Άλεξ αποτέλεσε σύμβολο των 60s και των 70s και πρωτοστάτησε στην κόντρα ενάντια σε κάθε κοινωνική σύμβαση.

Με φόντο το Λονδίνο του μέλλοντος, ο Άλεξ και η παρέα του καταναλώνουν ναρκωτικά μέσα σε γάλα και επιδίδονται καθημερινά σε απίστευτες πράξεις βίας, επιλέγοντας πάντα το απόλυτο κακό. Όταν ο Άλεξ προδίδεται από την υπόλοιπη παρέα και καταδικάζεται για τα αποτρόπαια εγκλήματα του, προθυμοποιείται να ενταχθεί σε ένα πρωτοποριακό σωφρονιστικό πρόγραμμα που τον καθιστά ανίκανο να διαπράξει έγκλημα και του στερεί ουσιαστικά την ελευθερία της βούλησης. Ο αγγλικός τίτλος της ταινίας (Α CLOCKWORK ORANGE) είναι απόλυτα συνυφασμένος με το παβλοφικό πείραμα στο οποίο εντάσσεται ο Άλεξ μιας και clockwork είναι ο κουρδιστός και (orange =πορτοκάλι) orang στη γλώσσα των Malay που ομιλείται στην Ταιλάνδη σημαίνει άνθρωπος. Ο «Κουρδιστός Άνθρωπος» κατασκεύασμα ενός απολυταρχικού συστήματος είναι το θέμα που πραγματεύεται ο Κιούμπρικ στην ταινία που ξεσήκωσε, δίχασε και απαγορεύτηκε την εποχή που προβλήθηκε.

Η λογοκρισία μένοντας μόνο στις απόλυτα ρεαλιστικές σκηνές ωμής βίας και βανδαλισμών δεν μπόρεσε να εκτιμήσει την ουσία των ζητημάτων που τίθενται από το μεγάλο δημιουργό. Υπάρχει τρόπος να εκλείψει το κακό από την κοινωνία; Το κράτος έχει το δικαίωμα να αφαιρεί την ελευθερία έστω και ως μέσω καταστολής της βίας; Άραγε παραμένουμε άνθρωποι αν μας στερείται η ηθική βούληση; Η ιδανική κοινωνία είναι η κοινωνία του ανθρώπου που τείνει να κάνει μόνο το καλό όχι γιατί το επιλέγει, αλλά γιατί αρρωσταίνει να πράξει το αντίθετο;

Δεν είναι τυχαία η επιλογή της Ενάτης του Μπετόβεν που ντύνει το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας και αποτελεί το ιερό καταφύγιο του Άλεξ. Η Ενάτη ανήκει στην τρίτη μουσική περίοδο του Μπετόβεν, την εποχή της απόλυτης κώφωσης στην οποία καταπιάνεται με το θέμα της ιδανικής κοινωνίας.

Αν μπορούμε να αντέξουμε στη θέα αποκρουστικών σκηνών βίας και έχουμε διάθεση να ερμηνεύσουμε τις παραβολές που με τόσο αριστοτεχνικό τρόπο διηγείται ο Κιούμπρικ, τότε ίσως καταφέρουμε να πούμε με σιγουριά ότι ανάμεσα στα χαρακώματα της ανθρώπινης ψυχής θα δίνεται αιώνια η μάχη του καλού και του κακού, μια μάχη που αν και πολλές φορές έχει τρομακτικές απώλειες διασφαλίζει την ισορροπία του πνεύματός μας.

Σχετικά Άρθρα

Κακουργηματική δίωξη σε 4 οπαδούς του ΠΑΟΚ για την παρ’ ολίγο δολοφονία οπαδού του Άρη.

Διάφορα

«Πρωτοβουλία συγγνώμης» για τα θύματα από Γκαγκαλούδη (pic+vid)

Διάφορα

Back to Top